torsdag 24. januar 2013

Offentlig strikketøy - oppskrift på en Hobbit-hals

Offentlig strikketøy er absolutt å foretrekke fremfor offentlig skittentøy, og etter min mening et must når man ser lange filmer på kino. Erfaring viser likevel at slike strikketøy helst bør bestå i en rett, en rett, en rett, med mindre man vil godta grove feil eller erte på seg sine medborgere ved å sjekke oppskrift eller progresjon med lyset fra mobilen. Jeg holder på med et større prosjekt som absolutt ikke tåler feil i verken vrangbord eller felling, så da husbonden og jeg endelig fikk anledning til å se Hobbiten på kino, rasket jeg med meg et par tiloversblevne nøster med Drops Silkealpakka og et par pinner og lot det stå til.

Jeg la opp 30 masker på pinne fem og strikket i vei på lykke og fromme. Da filmen var ferdig, var jammen det lilla garnet det også, og fellingen ble unnagjort i bilen på vei hjem. Effektivt levert, men fortsatt ikke ferdig. For hva skulle nå dette bli? Dette ble litt snaut til å være skjerf, og jeg var tom for garn. Løsningen ble å strikke på et par i-cord-snorer for å gjøre det hele om til en hals. Noen kjedesting ble det også til, som prikken over i-en. "It really ties the room together", som en dude jeg vet om pleier å si.

Hobbit-halsen
Garn:
100 gram lilla Drops Silkealpakka, ørlitegrann oransj Zauberball
Pinner: 5 mm på skjerfet, 2,5 mm på i-cord

Sånn gjorde jeg det:
Legg opp 30 masker i et mellomtykt garn på mellomtykke pinner. Strikk rillestrikk til du er tom for garn, eller til skjerfet måler omtrent 54 cm. Midt på den ene kortsiden plukker du opp tre masker med et tynnere garn og tynnere pinner. Strikk i-cord over de tre maskene til du har en snor som er omtrent 13 cm. Surr skjerfet rundt halsen din og marker omtrent hvor i-corden burde få seg en partner for å få en fornuftig knute. Plukk opp tre masker til i-cord og strikk ca. 13 cm også her. Pynt etter behov, her har jeg brukt kjedesting og et organisk mønster fra frihånd.

Har du ikke prøvd i-cord før? Her er en instruksjonsvideo.
Eller kjedesting? Se her!

7 kommentarer:

mimouna sa...

Kjempestilig, ideen er notert! :)

Wenche sa...

Strikketøy på kino har jeg aldri hørt om før, men du er sikkert ikke den eneste :) Resultatet ble jo bra også :)

Penelene sa...

Godt å se det ikke bare er jeg som strikker på kino :) Synes denne ble kjempefin - og glimrende ide!

by Vero sa...

Kult! Godt strikka i mørket :)

Marthe sa...

Hahaha.. godt å høre det ikke bare er jeg som strikker ved enhver mulighet. Mannen syntes jeg er helt håpløs som drasser på det strikketøyet på besøk, i bilen, etter frokost til kaffen osv. Kino har jeg derimot ikke prøvd ut, så kanskje det må testes?

Fuglemamma sa...

Kjempesmart løsning på "rett-frem-uten-mønster"-behovet. Og lekkert ble det jo også. Det organiske pyntemønsteret synes jeg passet til kinotemaet.

Anonym sa...

Blogs: Journaling about your accomplishments and may not be simple but that is the main
reason why this system is certainly productive. Don't let the time huge amount of hype, the weight-loss industry thrives on hype marketing to stimulate emotional triggers in people order to watch p90x videos which often converts to sales.

Look at my blog :: P90X Order Status