fredag 5. november 2010

FO: Genser for liten og genser for stor

Hermegås-genseren kan absolutt anbefales. Ikke bare er den fin og lettstrikket, men den er utrolig velegnet i julegaveinnspurten. Takknemligere bruk av noen få arbeidstimer skal du lete lenge etter.

Jeg strikket derfor like godt en til. Her er hermegås-genser for liten og stor, den nye til venstre:
Hermegås til stor
Oppskrift: Alfagenser med raglan fra Sandnes Mix 0802 Barn
Garn: 7 nøster grønn Alfa
Pinner: 6 og 7 mm
Størrelse: 4 år
Tidsbruk: Et par dager

Om noen lurer: Ja, jeg syns det er på tide at Sandnes oppdaterer fargekartet i Alfa noe. Det var veldig få fine, lyse farger der. Naturhvit er som kjent ikke noen god farge til småbarn. Tenk så fin denne genseren hadde vært i en lys sjokoladebrun, for eksempel?

Skal jeg strikke denne flere ganger, og det ser jeg ikke bort fra, lurer jeg på å bytte garnet. Kanskje til Brown Sheep Lamb's Pride Worsted? Samme tykkelse, samme fiberinnhold. Jeg har snart strikket ferdig en genser i det også, og kan vurdere garnvalget litt nærmere når jeg ser hvordan det holder seg i bruk. Her kan dere iallfall se forskjellen på ubrukt (og litt fuktig) Alfa, og Alfa som en toåring har brukt i et par måneder:

En liten runde med nuppefjerner klarer nok biffen, men så blir det spennende å se om det fortsetter å nuppe like mye. Heldigvis står ikke sånne unger stille så lenge at det syns.

PS: Med dette var den første julegaven for november ferdig. Etter litt skulk i Anne på landets julegavealong, er jeg endelig på rett spor igjen.

5 kommentarer:

Unknown sa...

Veldig flotte gensere. Jeg liker mønsteret så det må antakelig prøves etterhvert :-)

Moan sa...

Så fine gensere. Det er synd at noe garn nupper så fælt. Ikke like hyggelig å strikke større plagg, da nei.
Ha en flott helg!

Anita Tørmoen sa...

Kjempeflotte gensere:)

Pinneguri sa...

Kan jeg få være med i God titler Klubben din? Så kan vi strikke flotte prosjekter sammen?
Please?

Guro sa...

Pinneguri: Klart du kan! The more, the merrier. :)