onsdag 24. mars 2010

Hjertesukk: Det kjedeligste jeg vet














Ting tar tid, og noen ting tar laaaaang tid. Jeg liker å strikke blonde. Jeg liker til og med å feste tråder og montere, etter at jeg for noen år siden kom over skrekken. Men det gjenstår fortsatt ting jeg ikke liker, samme hvor mye jeg elsker hobbyen min: Blokking.

Hver gang jeg er ferdig med noe som trenger blokking (og som ikke skal gis bort på flekken), blir det liggende og liggende og liggende, mens jeg gruer meg. Mannen pleier å komme med hjelpsomme kommentarer av typen: Hvorfor gidder du å strikke ting som skal blokkes, når du hater det sånn? Eller: Kan du ikke bare la være? Det er sikkert ingen som ser forskjell.

Sånne dumheter viser selvsagt forskjellen på den som strikker selv og den som bare ser på, enda han pleier å ha en viss strikkefornuft. For ja, det er en forskjell, og nei, jeg kan ikke bare la det være. Det blir ikke like fint, det vil jeg irritere meg over. Og er det noe alternativ å la være å strikke blonde? I think not.

Så her er vi, da. Godt og vel en måned etter siste maske, og med vintersesongen på hell. Ferdig-bilder kommer snart, men til det jeg egentlig lurer på: Er det flere som har det sånn?

Og finnes det noen som gjør sånne ting med glede? I såfall bytter jeg gjerne bort jobben mot en flaske vin, montering av de kjedeligste du har eller trådfesting inn i evigheten.

9 kommentarer:

Linda sa...

Nokre gongar går det fort og andre gongar vert ting liggande. Slik som no, for eg har nemleg eit sjal liggnde her som er ferdig. Det mnglar berre vasking og blokking. Og eigentleg bør det vere ferdig til laurdag, så eg får vel ta meg i skinnet å bli ferdig.

Magiske pinnar sa...

Eg har det akkurat sånn som deg, berre at her gjeld det milobadet etter at plagget er ferdig. Ting kan liggja i fleire månadar før eg tek meg saman og duppar det i vaskebaljen.

Merkeleg fenomen, eigentleg. Det er jo ikkje den siste finishen som er det største arbeidet, men likevel er det det som tek lengst tid.

Hønehuset sa...

Jeg liker blokking, det er fort gjort. Festing av tråder derimot... jeg har faktisket par ting ferdig, som har ventet på trådfesting et par år...

Moan sa...

Blokkingen går greit, syntes jeg.
En rask tur i skyllevann, et stort håndkle på badegulvet, nåler; ferdig på 10 minutter. Plagget blir SÅ mye finere når det blokkes, kan liksom ikke sammenlignes. Detaljene kommer bedre fram. Mulig det er min inspirasjon til å få det blokket med en gang.

Fuglemamma sa...

Blokking er ikke det morsomste jeg gjør nei. Det verste er egentlig skrekken for at ungene (eller mannen) skal sette seg oppi alle nålene... Men det ser ut som du har noe lekkert i strekk på bildet, gleder meg til å se det ferdige resultatet.

Nanna sa...

Jeg synes egentlig det er meget hyggeligt at blokke. Men vi har vel alle et eller andet vi går i stå med. Jeg går i stå, når jeg når til ærmene på en trøje i øjeblikket ;-)

Monstermønster sa...

Tja, jeg er enig med Nanna, ermer er min hindring. For tiden er blokkematta mi i bruk av det det egentlig er ment som, altså lekematte, så det blir lite blokking her.

Anonym sa...

Jeg jukse blokker..uten nåler. Legg prosjektet vått i fasong på tørt håndkle på spisebordet i stua. Blir kanskje ikke perfekt men bra nok for meg.
Montering derimot syns jeg er mye verre.
Og isying av ermer i bol som er klippet opp til ermehull feks,... det prøver jeg å lure meg unna,ja...

ingridm

Skautrollet sa...

Blokking er en terskel jeg ikke har kommet over jeg heller. lurte på å kjøpe sånnt fint blokkesett med stålpinner. kanskje det hjelper??