søndag 30. september 2012

FO: Vinterroser



Rosesesongen er kanskje på hell for i år, men jeg har ordnet roser som holder hele vinteren.







Vinterroser
Oppskrift: Wild roses fra kit av Jouni og Leena Riihelä
Garn: 70 gram Riihivilla, som fulgte med
Pinner: 2,5 mm

Dette mønsteret fikk jeg som kit i påskeegget mitt fra snille, gode Månestråle. Er de ikke vakre?`Garnet er ganske hårete, av den typen som egner seg godt til å klippe i uten å sy først, men mye, mye mykere enn tilsvarende garn jeg har vært borti. Lekkert å strikke med. Heldigvis var det såpass romslig porsjonert at jeg har nok til et par barnevotter også.

Noen endringer ble det. Jeg sjekket ikke strikkefasthet, så disse ble en anelse mindre enn jeg ville foretrukket. Helst burde jeg nok ha gått opp til pinne 3, selv om det sto 2,5 i oppskriften. Jeg strikker visst mønster stramt. Kanskje fordi jeg ikke egentlig er så glad i flerfargestrikk? Flerfargestrikk med mange forskjellige seksjoner er dog motiverende, så dette gikk unna på ganske nøyaktig én uke. Av den grunn, ble de også litt korte, så i stedet for å sy inn ribben i mansjetten, lar jeg den være løs, for å hindre snø og annet rusk i å havne inni votten. Jeg skumleste oppskriften da jeg satte i gang, så jeg glemte å strikke fire rader glattstrikk først også. Ja, ja. Det passer bra med en ribb der.

Flerfargestrikk var morsommere enn fryktet. Mannen(!) formante meg strengt å strikke begge to samtidig, og det hjalp nok på motivasjonen. Kanskje det blir flere? Jeg har opptil flere vakre flerfargemønstre i køen min på Ravelry. Hva med Hattifnatter? Eller Hufsa?

3 kommentarer:

StrikkePia sa...

Nydelige votter!! :-)

Frk.Badegakk sa...

De var søte!!! *liker*

Penelene sa...

Fantastiske votter - kunne nesten føle hvor varme de var ;-)