mandag 28. mars 2011

FO: Kladd og innføring

Det å finne den rette lua til min kjære er ikke bare-bare. Det er faktisk så lite bare at jeg tror det kreves et eget innlegg om manneluer. Ja, definitivt. Uansett, så greide jeg nå på tampen av vintersesongen å komme i mål med Prosjekt: Ny Lue.

Vi brukte noen måneder bare på å finne mønsteret, men endte til slutt med det dånelekre mønsteret Mustikka av Suri Simola. Mønsteret havnet i handlekurven på Ravelry, og så begynte letingen etter garn. Det skulle nemlig være supermykt garn som ikke klør, en luksus som islendinger ikke har pleid å være forunt. Dessuten skulle det ha den rette fargen, som betyr at det skulle være en farge, men den skulle ikke være så fargete av seg. Min hjertens kjær har ganske stort hode, så det var også viktig å finne et garn som er tykt nok, i og med at mønsteret ikke gir rom for så mange modifikasjoner etter at man er ferdig med vrangbord.

Igjen, dette var altså ikke bare-bare. Jeg strikket den første lua før jul, og ble godt fornøyd med den - helt til den fikk seg et svært forsiktig bad i vasken og dermed krøp til langt over ørene. Akk, ja. Det blir nok ikke kjøpt noe mer Pickles Abuelita Tjukk Merino her i gården. Lua ble det vi her på Indre Østland kaller litt stutt-tjukk, og må i beste fall betegnes som en kladd:
Kladd
Garn: 60 gram Pickles Tjukk Merino i fargen Bjørnen sover
Pinner: 4 og 4,5

Mønsteret var morsomt og lettstrikket, men etter denne erfaringen ble jeg litt sur. Dessuten måtte jeg starte garnkarusellen på nytt. Konklusjonen var at jeg trengte garn som var en del tjukkere, og at det ikke gjorde så mye om det skulle sige littegrann. Kjøpte inn Mirasol Sulka i nydelig merino, alpakka og silke - som ble altfor tjukt.

Jeg hadde egentlig gitt opp hele prosjektet, før mannen ymtet om at det kanskje var på tide å få ferdig den lua før snøen gikk. Da slo det meg at jeg kunne bruke to nøster Drops Nepal som jeg var så heldig å få av en hemmelig venn. Perfekt!

Her er endelig lua - innføringen:
Innføring
Garn: 70 gram Drops Nepal
Pinner: 4 og 5 mm

Endelig fant jeg et garn som passet. Jeg la også på noen ekstra runder med vrangbord og en halv pinnestørrelse, for å være på den sikre siden. Mottakeren er opptatt med redebygging når det er dagslys, men min snille søster lånte bort hodet sitt for anledningen.

Alt tatt i betraktning er jeg godt fornøyd. Ikke minst er lua veldig morsom å strikke, og unnagjort på en kveld. Ikke blir man fort lei det, heller, så det kan strikkes om att og om att att. Vel anvendte $4, altså.

7 kommentarer:

elle-melle sa...

Så flott - og den så morsom ut å strikke.
Håper han blir fornøyd:)

Moan sa...

Den brune ser ut som om den kan komme i kategorien "snekkerlue"; skalk på toppen av hue.. :-)
Tror sannelig jeg skal legge denne til køen min på Rav!

Fuglemamma sa...

Kjempefin lue! Jeg likte veldig godt fargen på den øverste da, men hva hjelper det når den er for liten. Stutt-tjukk ja. :fnise:

Marta sa...

Utrolig flott lue! Jeg er imponert over at du orker så mange utkast, jeg er mer av typen som går rett på innføringa ;) Har fulgt deg litt i det skjulte, og må si jeg liker bloggen din veldig godt! Hvis du titter inn til meg ligger det en hyggelig hilsen til deg :)

Monstermønster sa...

Jeg er på jakt etter den perfekte damelue, siden luene i hylla er litt korte eller for store. Kommer på det hver dag når jeg er ute, men det er altså glemt når jeger inne og i nærheten av strikkeplanlegging.

Siden han er en pappa, så øver han kaanskje på en sånn pappaluebruk? Særs mange pappaer (av den eldre sorten) har lua på hodet, men ikke over ørene (jmfr den krympa lua)

pakkalakka sa...

Så fantastisk fin lue det ble til slutt!! :)

Har strikka flere luer til meg selv denne vinteren, men merksnodig nok er det ingen som passer helt - hvem som skulle trodd det er så vanskelig med luer?

Fru Helianthus annuus sa...

Det kommer alltid en ny vinter (det er i alle fall det jeg har slått meg til ro med i år), så synes du er flink som har fullført :D

Det ligger forresten en award til deg i bloggen min :)