mandag 28. februar 2011

FO: Tømmerstokker

Med mindre enn to måneder igjen til termin, er det ikke bare-bare å få tatt bilde av sine egne føtter. Men siden jeg nå likevel har strikket ferdig et par sokker, er jeg nødt til å trosse fysiske begrensninger og ta noen likevel. Sånn gikk det:




Grå orm
Oppskrift: Serpentine fra Socks from the toe up av Wendy D. Johnson
Garn: 100 gram italiensk souvenirsokkegarn
Pinner: 2,75

Det er sikkert utviklet en egen relativitetsteori omkring dette med hva som regnes som tynt og hva som regnes som tykt. Føttene mine er det ikke noe i veien med, så langt, nå snakker jeg om strikkepinner. Rett før jeg strikket disse, strikket jeg et annet par på pinner som var 2 mm tykke. Da jeg strikket disse sokkene, strikket jeg med 0,75 mm mer på hver pinne, og følte at sokkene vitterlig fløy av pinnene. Nå strikker jeg babyteppe på pinner nummer 7 og 8. Når 2,75 kan føles som tømmerstokker, hva i all verden er det jeg strikker med nå?

Mønsteret til disse sokkene var riktig fornøyelig, og enkelt å lære seg. Og det aller beste: De var fra tåa og opp. Som en selverklært pragmatiker, er jeg for alt som er praktisk. Jakker og gensere fra toppen og ned, sokker fra tåa og opp. Det er jo så kjekt å kunne prøve underveis! For ikke å snakke om fordelene når garnmengden skal beregnes. Her strikket jeg rett og slett så lenge jeg hadde garn til, og da blir det minimalt med garnrester etterpå. Veldig deilig.

Mønsteret er hentet fra ei av de nyeste bøkene i strikkebiblioteket - Socks from the toe up. Den er et funn for alle som vil lære seg å strikke sokker "riktig vei". Her forklares en del gode prinsipper, oppleggsmetoder og flere forskjellige typer hæl. Jeg har prøvd en som er ny for meg, sånn så den ut:

Gøy å prøve noe nytt!



PS: Dette ble februargaven i gavealongen til Annepålandet.

15 kommentarer:

Lunamon sa...

Nydelige sokker, og forresten, tømmerstokker, kjenner jeg til...

Arti å lære noe nytt.

Nyt den siste tiden, tiden etterpå går så altfor fort!

Unknown sa...

Kjempeflotte sokker!

Anita Tørmoen sa...

Dette var nydelige sokker:)

Moan sa...

Ååå!
Supre sokker!
Veien er lang fra 2.0 til 8mm!!
Den boka MÅ jeg ha!

Ha en deilig uke!

duBedåre sa...

Fine sokker! Og den relativitetsteorien tror jeg du kan få Nobelprisen for om du finner ut av den. Er strikking en kategori for Nobelpriser? (o:

Frk.Badegakk sa...

Kjempelekre sokker! Og fine bilder, til tross for hinder;)

Elins Strikkeri sa...

Rett og slett nydelige sokker:))

Unknown sa...

Nydelige sokker, og mønsteret kom så godt frem med det garnet :-)

ANNEPÅLANDET sa...

Ojsann, den boka har jo jeg - og dette var fine sokker! Plutselig havnet de på strikkelista mi.
Syns dine ble finere enn originalen, det kommer sikkert av garnet. Sokker med mønster på blir nesten alltid finest i ensfarget garn.
Ha en fin uke!

LivM sa...

Skikkelig flotte sokker!

Gagn sa...

Såg avansert ut å lage. Men kjempefine var dei!

Monstermønster sa...

En må-ha-bok, altså?

Jeg har innsett at sokker er lurt å strikke, og har innsett at tå-opp er tingen, særlig når lagergarnet skal til pers. Takk for tips!

Inger sa...

Nydelige sokker! Og til tross for en liten hindring, syntes jeg du har klart å få til veldig fine bilder ;)

God helg!

Anonym sa...

Kjempefine sokker!! Og tusen takk for bokanbefaling - boken er allerede bestilt. Gleder meg til å lære meg noe nytt jeg også :-)

Ugla sa...

Superlekre sokker.
Selv sliter jeg utrolig med den sokkestrikkingen :-)