tirsdag 28. desember 2010

Årets julegaver fra Hespetre-nissen

I år har jeg, etter inspirasjon fra Anne på landet, laget omtrent en julegave i måneden. Det var fantastisk deilig å gå inn i desember uten mer enn en halv gave å gjøre ferdig. Mange av julegavene har dere allerede sett her i bloggen, men jeg tar en liten oppsummering likevel, for å dele tips for neste år, og for å inspirere meg selv når det virker kjedelig å strikke gaver i februar. Faktisk så fikk alle i den nærmeste svigerfamilien helt eller delvis håndlagede gaver i år. Det må være ny rekord, tror jeg.

Til svigerfar, som bor i sydligere strøk, og som alltid glemmer at det er kaldt her nord. To luer - ei til å ha hos oss, og ei til å ha på Island:

2 x Vegamot, i henholdsvis Navia Duo og Rowan Scottish Tweed

Til svigermor, som har gjenoppdaget strikking:

Sydd strikkepinneetui, med gode trepinner i.

Til svogeren, som har flyttet til bikkjekalde Canada:

Marram hat i Rowan Scottish Tweed

Til Førstenevøen - den store hermegåsgenseren:

Mønster fra Sandnes, strikket i Alfa

Til Andrenevøen:

Monstermønsters Brynje i Trysilgarn Superwash

Og etter at mora fikk se pingvinlua til Hespetre Jr. her i bloggen, tikket det inn bestilling på en sånn en også. Den ble bursdagsgave til desemberbarnet:

Pingvinlue fra Dalegarn Akvariet, i Freestyle

Min del av klanen fikk en god del strikkegaver i fjor, så i år var det bare min kjære mor som fikk. Til gjengjeld var det hun som fikk julegaven som startet med "legg opp 375 masker". Egen post kommer, men her er altså en sniktitt:

Ene's scarf i Tynn Alpakka

Den siste julegaven er ikke overrukket ennå, så den får vente. Men et totalt 9 gaver på et år er slett ikke verst. I tillegg ble det både noen bursdagsgaver og barselgaver, det meste i god tid. Langsiktig julegaveplanlegging anbefales på det aller varmeste, for første gang på det jeg kan huske har jeg hatt det godt og fredelig med strikketøyet i desember.

Jeg har allerede planer for neste år - er du med?

4 kommentarer:

Beate sa...

Så flotte gaver du har gitt bort! Jeg må prøve meg på å strikke litt mer gaver iløpet av året kjenner jeg, det er så stress med det som skal gjøres ferdig i en ellers hektisk desember! Det sjalet ditt var utrolig lekkert!! Å hermegåsgenserene har jeg vel skrytt av før? Fine er de ihvertfall!

Birkus sa...

Hm, en gave i mnd er ikke så dumt. Jeg kom ikke i mål meg alt jeg ønsket å lage i år. Så kanskje jeg skal prøve det neste år :-)
Masse flott du har laget!

Unknown sa...

Så fine gaver du har gitt bort! Genialt å strikke gaver hele året, jeg skal også gjøre det i 2011 (tror jeg nå, ja)

Veronica sa...

Oioioii...så masse flotte gaver!!!:)