søndag 16. august 2009

FO: Hode, skulder, kne og ...

... eller bare tå. Jeg har prøvd meg på mine første tå-opp, og det gikk strykende. Riktig gøy, faktisk. Her er resultatet, laget av restene etter undervannssokkene fra et par innlegg tilbake:

Mine første tå-opp
Garn: ca. 20 g Opal
Pinner: 2,5 mm
Størrelse: ca. 20 / ett år
Hvor: På perrong nr. 19 på Oslo S, Gardermoen og i Praha.

Sokkene ble laget og regnet ut etter Amy Swensons universelle tå-opp-formel fra Knitty, og dette er genialt - genialt - genialt! Jeg kommer nok til å prøve meg frem en del med forskjellige hælfellinger, men tåopplegget og utregningsformelen her er midt i blinken for meg. I tillegg er det lett som en plett å kombinere med det mønsteret man selv vil, så for en heldig innehaver av diverse Harmony Guides, er det bare å slå seg løs. Dette mønsteret fant jeg i Harmony Guides: Lace and eyelets, men ved nærmere ettersyn (via pinnene) oppdaget jeg at dette er det samme som i Elisabeth Zimmermans February baby jacket (Ravelry-link). Så vet dere det. Nærbilde:

Neste par er allerede ferdig, og blogges når sønnen får lagt seg igjen. Om dere begynner å bli lei sokker nå, kan jeg kanskje muntre dere opp ved å fortelle at jeg havnet i et lite strikkelimbus her i noen dager og endte med å strikke ferdig den ene av det svært langdrektige paret votter jeg begynte på før jul i ren desperasjon. Nå har jeg funnet et nytt fristende mønster, så det gjenstår å se om votten noen gang får seg en makker.

4 kommentarer:

Frk.Badegakk sa...

Gratulerer med vel utført tå opp operasjon! Jeg har foreløpig ikke turt å prøve meg på dette...=P

KRØLLEMIKKEL sa...

Gratulerer ! Flotte sokker.
Håper du får en flott uke!

mari sa...

herlig! flotte farger.

Monstermønster sa...

Takk for link til tå-opp, jeg vurderer sterkt å prøve noe sånt en gang. Virker mye mer spennende den veien og mer tilpasningsdyktig.