søndag 6. januar 2008

Pour moi?

Garnslanking har blitt litt av en farse hos meg, egentlig. Jeg tror ikke det går, så jeg tror rett og slett at jeg må holde meg til et forsett á la Badegakken; vedlikehold. Mannen i huset sier det er greit med garn, så lenge jeg greier å holde volumet nede til kommodene mine og de to garn-eskene jeg har på gjesterommet. Det får være målet inntil videre. Det hjelper forøvrig å legge ting inn på Ravelry, sånn at jeg ser hva jeg har, og hva jeg evt. må få brukt opp.

I jula har jeg gått litt bananas. Kombinasjonen gavmilde svigerser og 15 kilo tillatt overvekt på flyet førte til en god del garn - og en god del bøker. Jeg hadde planlagt å unne meg nok garn til en ny genser, og kanskje et par bøker. Det faktiske forløpet ser imidlertid sånn her ut:

3. juledag: Mannen og jeg tar oss en tur til Kringlan, fordi mannen har fått gavekort på kjøpesenteret i mandelgrøt-gave, og vi har lyst til å kjøpe bøker til å ha med oss hjem. Det er sørgelig lite utvalg av islandske bøker i butikkene her i Norge, så han ville hamstre. Disse her to fulgte med meg hjem:



Senere den kvelden bestemmer vi oss for å se en film i tv-stua. Jeg har med meg strikketøyet, og blar litt i strikkebøkene. Svigermor og jeg snakker om løst og fast, blant annet det at svigerinnen min og jeg planlegger en ekspedisjon til svigerbestefars venninnes garnbutikk før vi drar. Svigerfar setter seg ned for å se på filmen, før det formelig spretter frem en lyspære over hodet på ham. "Men du! Vi har jo masse garn på loftet!" Hvorpå han sporenstreks finner frem stigen, og begynner å lempe ned eske på eske med hobbymaterialer. En ellers ryddig stue ser plutselig sånn her ut, og alle tanker om filmtitting blir glemt.





Her ser dere garnutbyttet:



1. 50g brun Mayflower Jr. 2. 1kg marineblått Grettisgarn 3. 50g lopi 4. 400g blå Mayflower Jr. 5. Ukjent mengde grønn lopi 6. 1,2kg brunt Grettisgarn 7. 200g annen brunfarge Grettisgarn 8. 100g svart Mayflower jr. 9. 50g beige Mayflower Jr. 10. 1kg hvitt Grettisgarn 11. Ukjent mengde mystisk bomull fra 80-tallet som matcher noe jeg fant i min mors garnlager.

Mye spennende garn som har ligget der siden før internettet ble vanlig. Gleder meg til å prøve, særlig Grettisgarnet som er 100% ull, og nok til tre gensere. Jeg fikk også lov å velge og vrake i gamle utgaver av Alt om håndarbeide. Det ble en god bunke både hele blader og utklipp:



Mye fint, og en del som ikke helt har tålt tidens tann. Kanskje passer disse to bildene bedre i andre blogger enn denne:





Sistnevnte kan jeg ikke fatte at noen har syntes var en god idè, selv ikke på 70-tallet.

1. januar: Svigers kjører svigerbestefar hjem etter nyttårsaften, men blir værende hos ham en stund for å få vasket litt klær. Deres vaskemaskin gikk i stykker midt i romjula - usedvanlig praktisk. I løpet av oppholdet må de nok ha snakket om meg, for da svigers kom hjem, hadde de med seg disse bladene, som svigerbestefar har hatt liggende hjemme hos seg:



Kjempefine retro-oppskrifter!

3. januar: Til sist kommer dagen for det tidligere nevnte besøket i venninnes garnbutikk, og det ble nesten pinlig. Venninnen er en av de søteste små damene i verden, og i løpet av oppholdet i butikken, fikk man både sjokolade, masse klemmer, gratis garn, kjemperabatt, og noen oppskrifter på kjøpet. For den lusne sum av 300 kroner kom jeg meg hjem med alt dette:



1100g Plötulopi, nok til en genser til meg.



Ytterligere en halvkilo av samme garn, til søsteren min og til ymse småprosjekter.



Nydelig oppskriftshefte

I tillegg må jeg tilstå at jeg før jul snublet over en aldeles nydelig gammel strikkebok på antikvariat, som jeg bare ble nødt til å kjøpe meg. Livsfarlig å gå på antikvariat for å handle julegaver, altså!



Masse fine oppskrifter, og en grundig gjennomgang av basisprinsippene for genserstrikking og design. Det bringer meg over i årets forsett: Jeg skal strikke minst èn genser til meg selv i år. Jeg har lurt litt på om jeg skal prøve meg på denne her fra Alette Bulls strikkebok, omregnet for å passe Grettisgarnet.



Tiden vil vise om det går. Først må jeg gjøre ferdig lopi-jakka mi.

5 kommentarer:

Anonym sa...

* Wæææh*... Kan eg vere med neste gang du reiser?? ;) Er litt meir enn berre litt misunnelig.. *ler* Snakk om vellykka jul!!

Guri sa...

For noen skatter... Jeg er bare litt misunnelig, altså!

strikkoman sa...

Jeg blir målløs! Ut fra "Ferien er over" og dette innlegget innser jeg at du er proff i forhold til meg (jeg har hatt en mistanke om det lenge). Og de bildene av platelopi - jeg sukket langt og dypt og mannen kastet et blikk på skjermen, et på meg, et til på skjermen, og ristet uforstående på hodet. Jeg må visst sette av MYE plass i bilen når vi skal på Islandsferie i sommer. Platelopigarnet er det skjønneste jeg har sett, tror jeg. *love*

Pinneguri sa...

Så snodig! Hva er sjansene for det, at vi skulle komme over og kjøpe samme antikvariske bok i løpet av kort tid? Og ikke er det samme utgave heller så det kan ikke være snakk om forlagsbok-salg heller. Jeg har omtrent samme forsett som deg, jeg også ønsker å lage engenser til meg selv i løpet av 2008- Vi får ta en inventering i desember ;)
Flott garn du fikk tak i også, og ale de andre skattene :)

Frk.Badegakk sa...

Så mange fine skatter! Glimrende! Også så mye gammelt nytt da! Ble litt sånn gira på dine vegne her jeg sitter=P
Den kirka i sukkerbiter eller hva det nå var var kanskje litt overkill... men sukkerbiter kan bli fine (og litt mer diskret) snølykter med lys i. Men kun det..;)
Nydelig garn du fikk GODE rabatter på! Gleder meg til å se hva du lager av det, for ja, jeg sniker fortsatt rundt i bloggen din med jevne mellomrom. Kontroll må man ha=P Ønsker deg en riktig så god lørdag!