fredag 30. mars 2007

Strømper og dill

Melding fra søteste søster:
"De er aldeles fantastiske! Du er verdens beste."

Hvilket betyr at strømpen (merk: entall) er ferdig, og at den er overlevert.

Nå kan jeg tillate meg å begynne på noe nytt, og lider alvorlige kvaler når jeg nå skal velge.
Skal strikke et sjal eller en stola til kjærestens bestemor, og i går var jeg ute for å velge meg garn. Greide virkelig ikke bestemme meg. I følge oppskriftene jeg pendler mellom (neida, har ikke bestemt meg der heller), trenger man ca. 800 m garn, når man strikker på pinne nummer fem. Bestemte meg for å prøve meg i Brilla, og disse to fargene var mest aktuelle:






Etter å ha snakket med svigermor, bestemte jeg meg for at det rosa garnet vil passe best. Hun liker visst farger, denne dama. Så er problemet: Jeg fant bare 7 nøster garn i den fargen. De hadde ingenting på lager, ikke engang i en annen innfarging. Det vil si at jeg har 770 meter garn. Og egentlig bør jeg strikke på 3,5-4, det blir finest, så da trenger jeg enda mer. Altså: Jeg har for lite garn. Da kan jeg a) bestille inn nytt parti og vente til det kommer, og finne noe annet å drive med i påsken eller b) finne annet garn.

Fant èn annen farge som jeg syntes var fin og kunne passe, og den var lime. Fant 10 nøster, med to innfarginger, halvparten av hver. Er det noen god løsning? De så ikke fryktelig ulike ut, egentlig, og jeg kan velge å strikke hullmønster, sånn at det kanskje ikke vil synes noe særlig.

Lurer på å enten strikke Convertible fra Knitty (link til venstre) eller Argosy wrap.
Kjæresten stemte for Convertible, men han likte begge. Selv greier jeg ikke å bestemme meg. Tror det blir laging av prøvelapp i hullstrikk, sånn at jeg kan se hvordan det går. I Argosy blir det i alle fall ikke noe fint med to innfarginger.

Dessuten vil valg av mønster ha litt å si for valg av pinner. Argosy blir finest på 3,5, mens Convertible blir finest litt slappere, i 4. Og jeg må kjøpe rundpinne i bambus til flyturen. (Reiser til Roma på søndag, hurra!) Kanskje jeg uansett skal gå for 3,5, for den pinnen jeg har i det er skikkelig skral, så jeg kunne uansett trenge en ny. Og så har jeg lyst til å strikke en cardigan på 3,5 etterpå, "Jakken som passer til alt" fra boken Feminin strikk.

Akk, ubesluttsomheten! Føler meg som han Vinglepetter i Fjordland-reklamen.
Må til garnbutikken før jeg drar!

2 kommentarer:

LivM sa...

Dette blir et spennende prosjekt å følge med på. Garnet var i hvert fall lekkert! Lykke til og ha en riktig God Påske!

Strikkelaura sa...

GOD PÅSKE!!
Strikk masse :)